Narazili jste na stránku hlásající Chyba 404 - Stránka nenalezena (v anglické verzi Error 404 - Page not found) a nevíte co ta čtyři sta čtyřka znamená?
Nejjednodušeji řečeno jde o stránku, která se na daném webu nenachází. Jak je ale možné, že jste se na ní dostali?
Při tvorbě webu je důležité neopomenout vzhled 404kové stránky přizpůsobit, protože ten výchozí nepůsobí příliš přívětivě. Uznejte sami.
vzhled výchozí chybové stránky
Dalším, podstatnějším důvodem k přizpůsobení je situace, ve které se váš zákazník na oné stránce nachází.
Jeho záměrem bylo nalezení nějakého obsahu, ke kterému se ale nedostal. V takovém případě může být uživatel zmatený a stránku opustit.
Místo výchozí chybové stránky je tedy lepší situaci vysvětlit a nabídnout možnosti jak z nepříjemné situace ven.
Jiným přístupem je pak co nejjednodušší vzhled s minimem textu směřující ke kliknutí na tlačítko, jako tomu je například na Seznamu.
vzhled chybové stránky na Seznamu
Kromě obsahového sdělení je pro uchování pozornosti důležité také grafické zpracování a přehlednost. Jak to tedy nejlépe pojmout?
Jedním z důležitých aspektů je podobnost se vzhledem celého webu, aby uživatel neměl pocit, že se ocitl někde jinde.
U webových stránek s vyšším rozpočtem bývá chybová stránka propracovaná, mnohdy i s vtipným designem, aby proměnila nepříjemnou zkušenost v zajímavý zážitek.
Chybová stránka na Github.com (vlevo) a Dribbble (vpravo) s prokliky na grafický design podle barvy.
Error 404 je jedním ze stavových kódů http protokolu. Stavových kódů souvisejících s prohlížením webu je mnoho a řadí se do kategorií podle počáteční číslice od jedničky do pětky.
Kromě 404ky se k uživatelům nečastěji dostane takzvaná pětistovka (chyba 500 - internal server error), která obvykle znamená nefunkčnost celého webu.