co je to
Logo


Logo je grafickým prvkem reprezentujícím firmu, událost, produkt a podobně. Použití může najít v reklamních materiálech, na produktech či webových stránkách.

Obsah článku:

Kvalitně navržené logo je velmi důležité pro vaše podnikání, a to hned z několika důvodů:

  • zaujme potenciálního zákazníka
  • zákazník jej jasně identifikuje mezi ostatními, podobnými
  • vypadá dobře v různých velikostech i barvách
  • jednoduchost – jednoduchá loga bývají ta nejefektivnější. Důvodem je, že lidský mozek je dobrý v rozpoznávání základních tvarů. Pozor ale na podobnost s jinými logy, která je v těchto případech mnohem pravděpodobnější
  • zapamatovatelnost – jednoduché logo je dobrý krok, ale zároveň je potřeba odlišit se od všech ostatních podobných i konkurence. Většinou máte na zaujetí pouze zlomek vteřiny
  • relevantnost – logo pro pohřební ústav by opravdu nemělo být hravým fontem s usměvavým obrázkem. Vždy je také potřeba myslet na cílovou skupinu vašich zákazníků
  • být vaše – ideální je skloubení vašich firemních hodnot s druhem podnikání a cílovou skupinou. Logo by tedy mělo nejen dobře vypadat, ale také vyjadřovat zprávu, kterou chcete svým zákazníkům předat
  • tradičnost – trendy v logo tvorbě přicházejí a mizí. S nástupem grafických programů jako Photoshop bylo například žádané logo s 3D efektem. Tento trend již odezněl a taková loga působí zastarale. Mnohem lepší je tedy vytvořit logo nadčasové
  • neopomenout malé velikosti – vaše nové logo nebude použité pouze na billboardech, ale také například na propiskách a podobně. Mělo by tedy být rozpoznatelné i v malé velikosti
  • černobílá varianta – vaše logo by mělo fungovat i v černobílé variantě tam, kde barevné nelze použít. Příkladem můžou být razítka, gravírování, nebo nálitky

Splňovalo původní logo Apple z roku 1976 (vlevo) všechny popsané parametry? Nikoliv. Zdroj: Logaster

Jak vypadá proces tvorby loga?

Tvorbě kvalitního loga podle principů výše předchází ještě řekněme výzkumný proces.

  1. získání kvalitního zadání – je potřeba se doptat na spoustu informací ohledně zákazníkova podnikání jako historie, směřování, nabízených produktů a podobně. K tomu také preference, aby výsledné logo nebylo hned zamítnuto
  2. průzkumy trhu, konkurence a cílové skupiny – logo je potřeba navrhnout tak, aby se odlišilo od konkurence, vyjadřovalo podnikání zákazníka a zároveň přímo zasahovalo zvolenou cílovou skupinu
  3. samotný návrh – sestává z rozvinutí nalezených klíčových slov pomocí myšlenkové mapy a následného skicování možných variant loga
  4. vektorizace – pak zbývá logo nakreslit ve vektorovém formátu podle principů výše a do dalších požadovaných formátů vyexportovat

Typy loga

Slovo logo je pro tyto účely asi nejrozšířenějším názvem. Můžete se ale setkat i jinými pojmenováními. Pojďme si je vysvětlit:

  • logo – obecný název pro grafickou značku reprezentující např. firmu. Obvykle jde o grafický symbol doplněný textem. Tento typ se také označuje jako Kombinovaný. Příkladem je Škoda (obrázek i text)
  • logotyp – v podstatě se jedná o graficky upravený text, který slouží jako logo. Setkáte se také s pojmenováním Typografický. Příkladem může být český Baťa
  • piktogram – je grafický symbol který může fungovat samostatně, nebo je doplněn textem. V samostatné podobě se mu říká Obrazový. Dobrým příkladem je zde Nike

Ukázka základních typů loga.

Cena logotypu

Cena za návrh loga se pohybuje v rozsahu stovek korun až po milióny. Tohle je sice fakt, ale obrázek o tom, kolik vás bude firemní logo stát vám to nedá. Pojďme si to maličko rozepsat:

  • stovky až nízké tisíce Kč – logo bývá pouze produktem kreativity. To znamená, že logotvůrce obvykle neřeší žádný průzkum, ani smysl vašeho podnikání, jen více či méně kreativně zpracuje grafickou značku (může být pro vás i zcela nevhodná). Takový grafický návrh loga se dá vytvořit také svépomocí v online nástrojích. Tento přístup nedoporučujeme, pokud to se svým podnikáním myslíte vážně
  • střední tisíce až desetitisíce Kč – logo by mělo projít procesem pospaným v tomto článku a mělo by tedy mít hodnotu pro vaše podnikání. Cena se obvykle odvíjí od zkušeností a zahrnutých služeb navíc jako logomanuál, branding, marketingové materiály
  • statisíce až miliony Kč – logo na vysoké úrovni zpracované obvykle renomovanějšími agenturami. V této cenové relaci je také možné očekávat tvorbu kompletního brandu

Jak si vytvořit logo zdarma

Nástrojů, jak vytvořit logo firmy zdarma (anglicky free logo maker) je mnoho. Jako příklad můžeme uvést oblíbený web Canva. Své logo zdarma si zde vytvoříte, a dokonce i stáhnete v rastrovém či vektorovém formátu. Bude mu ale pravděpodobně chybět mnoho z detailů uvedených výše.

Nechceme podceňovat vaše schopnosti, ale je to stejné jako například se zubařem – také byste se nepouštěli sami do opravy svých zubů. Grafický návrh loga je zkrátka jen malá část z celku.

Jak vytvořit logomanuál

Logomanuál je příručka, jak logo používat v různých velikostech, na odlišných podkladech a materiálech. Určuje také zakázaný prostor kolem loga, použitý font a podobně. Zavádí se, aby byla komunikace značky jednotná skrze celou firmu a význam má především u větších společností.

Z důvodu komplexnosti doporučujeme nechat si vytvořit logomanuál profesionálem. Rádi vám s tím pomůžeme.


Obsáhlejší vysvětlení naleznete například v článku Unie Grafcikého Designu s názvem Vlastnosti dobrého loga

Design kvalitního loga se nedá v krátkém článku vysvětlit. Budete-li mít zájem, rádi s vámi detaily probereme. Neváhejte tedy a kontaktujte nás

Potřebujete nové logo či logomanuál?
Kontaktujte nás   Zpět na Slovník pojmů