co jsou
Strukturovaná data


Strukturovaná data (nebo jinak Schema Markup) je část kódu webových stránek, který pomáhá vyhledávačům jako je Google pochopit obsah vašeho webu.

Kromě službě vyhledávačům mohou pomoci vám, a to zviditelněním na stránce výsledků vyhledávání pomocí takzvaných Rich Snippets (nebo také Rich Results). Tak se říká výsledkům vyhledávání, které jsou něčím vylepšené. Jaké Rich Snippets Google používá?

Provedení Rich Snippets

Typů Rich snippetů je v současnosti mnoho a také se s časem lehce mění. Uvedeme si ty nejzajímavější z nich:

  • featured snippet – objevuje se na prvním místě ve výsledcích jako box s obrázky, textem a odkazem na zdroj informace. Slouží jako přímá odpověď na uživatelův dotaz. Například „Jak funguje parní stroj“
  • knowledge graph – pokud se vyhledávaný dotaz týká nějakého předmětu, objektu, firmy a podobně, zobrazí se výsledek zde (obvykle vpraco). Například zkuste vyhledat „parní stroj“
  • site links – přezdívané také six-pack. Zobrazují se pod prvním z výsledků vyhledávání jako šest odkazů na interní stránky webu. Objeví se obvykle v případě vyhledávacích dotazů na firmu/brand. Například „Apple“
  • local pack – lokální firmy zobrazené pomocí mapy
  • people aslo ask – další otázky související s dotazem uživatele
  • a další

Jaké mají Rich Snippets výhody pro vás?

Stručně řečeno je lákavé na ně kliknout, což znamená jistější konverzi pro vás.

Na druhou stranu takové Rich Snippety často zobrazí informaci v dostatečném rozsahu, a tedy odpoví adekvátně na uživatelův dotaz, takže ten již není nucen nikam klinout. Toto ale neovlivníte, takže není nutné se tím trápit.

Technické provedení strukturovaných dat

Strukturovaná data se řídí jasným kategorizovaným rozřazením. Nejpoužívanějším z nich je Schema.org, které na stejnojmenném webu udržuje data a jejich popis použitelné právě pro tyto účely.

Pro implementaci strukturovaných dat existují dva hlavní přístupy:

  • JSON-LD – kód ve formátu JSON vložený jako celek do hlavičky webu. Je to přehledný způsob doporučovaný Googlem, který se snadno udržuje
  • microdata – strukturovaná data se vkládají do jednotlivých html značek. Nevýhodou je špatná přehlednost a komplikovaná údržba takového kódu. Dnes e již moc nepoužívá

Zde je malá ukázka:

      
    <script type="application/ld+json">
      {
        "@context": "http://schema.org",
        "@type": "LocalBusiness",
        "url": "https://digiage.cz/",
        …
        "address": {
          "@type": "PostalAddress",
          "addressLocality": "Hradec Králové",
          …
        }
      }
    </script>
      
    

Hledáte-li podrobnější informace, naleznete je v tomto článku.

Pokud strukturovaná data ještě nemáte nasazena, rádi vám s tím pomůžeme.
Kontaktujte nás   Zpět na Slovník pojmů